Skip to main content

Digitaalisen alustan käyttö voi lisätä asiakkaan aktiivista roolia ammatillisessa kuntoutuksessa- käytön helppous ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeässä roolissa

Digitaaliset ratkaisut ovat ottaneet viime vuosina jalansijaa osana kuntoutuspalveluita. Verve Vakuutuskuntoutuksen asiakkaille suunnattu digitaalinen alusta eVerve on ollut osana ammatillisen kuntoutuksen prosessia muun ohjaustyön rinnalla vuodesta 2022.

Digitaalinen alusta mahdollistaa yhteydenpidon asiakkaan ja kuntoutusasiantuntijan välillä sekä tarjoaa informaatiota ammatillisesta kuntoutuksesta ja sen vaihtoehdoista. Käytännössä tämä tapahtuu asiakkaan oman työtilan välityksellä, jonne on pääsy ainoastaan asiakkaalla ja kuntoutusasiantuntijalla. Työskentely voi sisältää esim. ammatillista kuntoutusta tukevia tehtäviä ohjaustapaamisten välillä, tutustumista erilaisiin koulutusvaihtoehtoihin ja ammatteihin tai työkokeilun seurantaa. Yhteydenpito voi tapahtua chatin ja videopuhelun välityksellä. Asiakkaan henkilö tai terveystietoja ei koskaan tallenneta työtilaan.

Yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Verve Vakuutuskuntoutuksen kanssa toteutetussa opinnäytetyössä (Hyvinvointiteknologia YAMK) kartoitettiin keväällä 2024 käyttäjäkokemuksia alustasta sekä asiakkaiden kokemuksia sen vaikutuksesta omaan osallisuuteen kuntoutusprosessin aikana.

Laadullisena tutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä haastateltiin viittä alustaa käyttänyttä asiakasta iältään 28–57 vuotta, jotka olivat käyttäneet alustaa pääasiassa ammatillisen suunnitelman laadinnassa sekä työkokeilun aikana.

Haastatteluteemat (käytettävyys, hyödyllisyys, löydettävyys, saavutettavuus, luotettavuus, haluttavuus ja arvokkuus) perustuivat käyttäjäkokemuksen osa-alueita kuvaavaan hunajakennomalliin (Peter Morville 2004). Asiakkaat arvioivat lisäksi omaa osallisuuttaan kuntoutusprosessissa sekä digitaalisen alustan vaikutusta siihen osallisuuden portaat (Shier 2001) – mallia apuna käyttäen. Tutkimustulokset koottiin viiteen luokkaan, jotka esitellään tarkemmin alla olevassa kuvassa.

Kukaan muu ei anna ruokaa suoraan lusikalla suuhusi, joten sinun on oltava vastuussa. Jos et tee mitään, on turha odottaa, että asiat muuttuvat.

Käyttäjät kokivat digitaalisen alustan hyödylliseksi yhteydenpitokanavaksi kuntoutusasiantuntijan kanssa ja työtilan paikaksi, jossa tiedot selvittelystä (esim. työkokeilupaikan hakeminen) säilyivät kootusti. Käyttäjät toivat esiin, että omien taitojen kartoittaminen ja omatoiminen tehtävien tekeminen auttoivat ajattelemaan asioita laajemmin. Käyttäjät kokivat saaneensa materiaalien ja tehtävien kautta tietoa ammatillisista vaihtoehdoista ja eri alojen soveltuvuudesta omaan tilanteeseen. Käyttäjät kuvailivat osallisuuttaan ja rooliaan kuntoutuksessa mm. siten, että he alkoivat etsiä ammatillisia vaihtoehtoja itsenäisemmin. Tekemisen kautta syntyi myös oivalluksia siitä, että asioihin on itse mahdollisuus vaikuttaa, joka lisäsi vastuunottoa kuntoutuksessa. Työkokeilun aikana täytettävä päiväkirja oli hyvä keino seurata omaa työkykyään esim. kivun tai väsymyksen osalta. Ajasta ja paikasta riippumattomuus mahdollisti työskentelyn kotoa käsin itselle soveltuvana ajankohtana.

” Ei tarvitse oikeastaan tällä hetkellä lähtee aina kotoa johonkin toiseen kaupunkiin tapaamisiin. Se, että pystyy vähän tekemään kotona näitä asioita. ”

Tulosten kannalta huomionarvioista oli, että käyttäjien kokemukset jakautuivat selvästi käyttöä tukevien ja estävien tekijöiden osalta. Osa käyttäjistä koki alustan hyvin helppokäyttöisenä ja selkeänä ja osa kertoi kokeneensa vaikeuksia ymmärtää alustan alustan käyttötarkoitusta sekä navigoida alustalla.

Käyttäjäkokemukset antoivat tärkeää tietoa alustan jatkokehitystyötä varten, jossa on kiinnitettävä erityistä huomiota alustan helppokäyttöisyyteen ja sisällön selkeyteen. Käyttäjät nostivat esiin henkilökohtaisen ohjauksen merkityksen ja pitivät tärkeänä sitä, että kuntoutusasiantuntijan tuki oli käytettävissä työskentelyn aikana. Ohjaus käytön alussa sekä sen aikana tukivat alustan käytön jatkamista.  Saatuaan ohjausta tehtäviin tai sisältöjen ymmärtämiseen käyttäjä pystyi jatkamaan sen käyttöä. Käyttäjät toivat esiin yleisellä tasolla huolta digitalisaatioon liittyvästä tietosuojasta. Alustan kohdalla luotettavuutta lisäsi käyttäjien mukaan se, että kyseessä oli ammattilaisten tarjoama palvelu.

Opinnäytetyön tekijän ja digitaalisen alustan kehitystyössä vahvasti mukana olleen kuntoutusasiantuntijan näkökulmasta käyttäjien ääni on tärkeässä roolissa palvelun jatkokehityksessä. Digitaaliset palvelut ovat osa kuntoutuksen palvelujärjestelmää. Saavutettavuuteen, helppokäyttöisyyteen, digitaalisiin taitoihin ja tietosuojaan liittyvät kysymykset ovat yhteiskunnallisestikin ajankohtaisia pohdinnan aiheita ja myös opinnäytetyössä käytetyt taustatutkimukset tukivat käyttäjien esiin nostamia teemoja.

Ammatilliseen kuntoutukseen liittyvien hyötyjen lisäksi käyttäjät raportoivat muutoksesta ajatuksissaan ja toiminnassaan, joka oli erityisen arvokasta liittyen myös kuntoutuksen perusajatukseen ja valtaistumiseen omassa elämässä.

Kirjoittanut ammatillinen kuntoutusasiantuntija Pauliina Paakkinen

ammatillinen kuntoutus, digitaalisetpalvelut, vakuutuskuntoutus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *